Cei care au cautat pe internet idei de afaceri mici au
observat probabil că ciupercaria
este o idee de afacere puternic promovată. Ideia afacerilor cu ciuperci este
recomandată de firmele care editeaza publicatii pe tema afacerilor, de
furnizorii de materie primă si echipamente precum si de marile posturi de
televiziune. Mai mult decat atat, au apărut si firme care organizează cursuri
pentru ciupercari si care recomandă pornirea unei astfel de afaceri.
Pana aici totul este perfect: găsesti usor literatură de
specialitate, poti participa la cursuri de instruire specializate, ai de unde să
cumperi materii prime, poti gasi firme capabile să iti proiecteze o ciupercarie
si există si fonduri europene care te pot ajuta să finantezi demararea unei
astfel de afaceri. Cu alte cuvinte ai toate sansele de a te imbogati rapid
lansandu-te intr-o afacere cu ciuperci.
Din păcate foarte putini dintre cei care se apucă de
afaceri cu ciuperci se pot lăuda ca au o afacere prosperă, desi 90% din
articolele aparute pe net spun că aceasta afacere este extrem de profitabilă.
Atunci de ce atat de multi sustin ca este o afacere profitabila?
Raspunsul este simplu: cultivarea ciupercilor este extrem
de profitabilă in teorie dar mai putin profitabila in practică. Nu e o glumă si
nu este niciun mister in afirmatia anterioară.
Teoretic cultivarea ciupercilor este extrem de profitabila deoarece
tehnologia de crestere a ciupercilor este simplă iar randamentul este mare. Dacă respecti cu strictete tehnologia poti obtine pe
suprafete relativ mici cantitati importante de ciuperci. Teoretic o cantitate
mare de marfă obtinută cu cheltuieli reduse inseamna si un profit foarte bun.
Totusi ca să faci multi bani trebuie să mai faci un pas: să vinzi marfa. Aici
apare insă si problema: e usor sa plasezi 30-50 de kg pe zi intr-un oras, prin
piete si micile magazine, dar atunci cand vorbim de o productie medie zilnica
de 200-300 kg/zi sau chiar mai mult lucrurile se complică. Mai grav este faptul ca doar scriptic iti rezulta, sa zicem, o productie de 200-300 kg/zi, deoarece in practica recoltarea se face in mai multe cicluri si ajungi in situatia in care poti avea in 2-3 zile aproape 1 tona recoltata, care trebuie vanduta rapid, si apoi 10 zile de pauza. Pentru a vinde astfel de cantitati trebuie sa incepi sa
lucrezi cu marile retele comerciale si asta nu este deloc simplu, deoarece
acestea au deja furnizori de ciuperci iar pentru “a ii da pe vechii furnizori la o parte”
si a intra cu produsele tale in retea inseamnă să lasi mult din pret, ceea ce
ar putea să te conducă la pierderi si intr-un final la faliment. Solutia
depozitării acestora pana la vanzare nu este indicata deoarece ciupercile se
degradeaza rapid. Asa că, practic, principala problema o reprezinta
vanzarea.
Revenind insa la intrebarea daca ciupercariile pot fi
mici afaceri profitabile raspunsul este DA
! Afacerile cu ciuperci pot fi niste
afaceri profitabile daca se fac la scara mica ! Marele avantaj al
afacerilor cu ciuperci este acela ca pot fi demarate cu sume foarte mici si
acesta este un aspect important pentru cei care doresc sa se apuce de afaceri
dar nu au prea multi bani pentru investitii. Afacerea este profitabila insă
numai dacă este corect dimensionată si corelata cu capacitatea de desfacere pe
zona in care este ciupercaria si in cele mai multe cazuri asta inseamna o
afacere mica.
ATENTIE: in cazul
in care capacitatea de productie este mai mare de 1000 kg/luna de obicei apar
probleme la desfacere si daca firma nu reuseste sa incheie un contract cu o
mare retea comercială apare riscul ca afacerea sa se transforme intr-una proastă.
In cazul in care intreprinzatorul isi doreste sa obtina
multi bani dintr-o afacere cu ciuperci acest lucru se poate realiza numai in
cazul in care alaturi de ciupercarie se construieste si o fabrica pentru
conservarea ciupercilor, dar asta este deja o afacere care inseamna investitii
de cateva milioane de Euro.
Concluzia: cei care
sunt la inceput de drum in afaceri trebuie să se gandească la afacerea cu
ciuperci ca la o afacere cu adevarat mica, cu profituri mici (in valoare
absolută), dar bune vis-à-vis de capitalul investit. Dacă gandesti asa poti
spune ca afacerile cu ciuperci sunt “mici afaceri de succes”.