Oare ce fel
de magazin ar trebui să imi deschid ca să imi meargă bine ? Să imi deschid un magazin
cu imbrăcăminte second-hand sau unul cu haine noi, un magazin alimentar sau un magazin
cu materiale de constructii, dar un magazin online s.a.m.d ? Sunt intrebări pe
care toti cei care au avut ca idee de afacere deschiderea unui mic magazin si
le pun.
Bineinteles că
la această intrebare nu există un singur răspuns. Dacă ne gandim la comert
trebuie să stim că in ziua de azi clientul are acces la toate produsele pe care
si le doreste. Dacă din intamplare in localitatea in care trăieste nu există un
magazin care să ii ofere direct produsul pe care il vrea in mod sigur are alternativa
de a comanda online produsul dorit. Cu alte cuvinte in orice domeniu ai incerca
să deschizi un magazin trebuie să te gandesti că vei avea concurentă si ca
succesul depinde de analiza pe care o faci inainte de a deschide magazinul si
apoi de modul in care iti conduci afacerea.
Pentru a
putea lua decizia corectă in privinta tipului de magazin pe care ar fi bine să il
deschizi in primul rand ar trebui să intelegi foarte bine cum este structurat
comertul en-detail la ora actuală in Romania.
Principalele
surse din care romanii se aprovizionează cu marfurile dorite, fie că e vorba de
hrană, imbracăminte, produse de infrumusetare si intretinere, electronice sau materiale
de uz gospodăresc si general sunt:
- supermarket-uri si hypermarket-uri
- micile magazine specializate (inclusiv boutique-uri), magazinele de cartier, magazine satesti
- piete si targuri
- magazine online
- automate
- retele de tip MLM
Pentru cei
interesati de deschiderea unui magazin cele mai atractive sunt:
- micile magazine specializate (inclusiv boutique-uri) si magazinele de cartier (sau la tara)
- magazinele online
Desi sunt
cele mai profitabile, supermarket-urile si hypermarket-urile le tăiem de pe
listă deoarece presupun investitii imense si in mod sigur nu sunt afaceri mici.
La fel, vom tăia de pe lista de optiuni si pietele respectiv targurile, precum
si MLM-ul deoarece in aceste cazuri nu vorbim de vanzarea prin intermediul unui
magazin propriu-zis ci de comert ambulant (asta nu inseamnă că cei care fac
comert ambulant nu obtin profituri). Desi este in crestere in ultimii ani, nu
ne vom concentra nici asupra vanzării prin intermediul automatelor deoarece
acest gen de comert se pretează la un număr foarte limitat de produse.
Magazin clasic
Chiar dacă
marile retele comerciale au acaparat piata si au reusit să ii transforme pe
multi romani in clienti fideli in continuare numeroase magazine mici obtin
profituri rezonabile. In general centrele oraselor dar si anumite zone
comerciale din marile cartiere sunt pline de magazine specializate, care de
cele mai multe ori au o suprafata de 100-200 mp, care vand imbrăcăminte, incăltăminte,
articole sportive, jucării, cosmetice, produse de feronerie, produse chimice, produse
pentru animale de companie, electrice sau accesorii auto, decoratiuni si alte
produse de uz general. Inafara de acestea atat in zonele central ale oraselor
cat si in cartiere există micile magazine cu produse alimentare, care contrar
asteptărilor merg binisor. Exceptand electrocasnicele, unde micile magazine fac
din ce in ce mai greu fata bataliei preturilor, aproape orice tip de magazin “merge”.
Principala intrebare
care trebuie să ti-o pui nu este “ce merge mai bine” ci pentru care din
produsele enuntate mai sus am o sursă mai bună de aprovizionare si cunosc
foarte bine ce isi doresc clientii. Dacă cunosti cu adevărat care sunt cerintele clientilor
pentru un anumit tip de produse si ai un furnizor care in mod garantat iti
livreaza produse de calitate pasul următor este să cauti o locatie potrivită.
Uneori este cel mai greu pas deoarece trebui să găsesti un spatiu comercial cu
o suprafată potrivită profilului tau, intr-un vad comercial bun si la un pret rezonabil.
Frecvente sunt situatiile in care găsesti spatiul pe care ti-l doresti, dar
pentru care se cere o chirie imensă. Dacă accepti o astfel de ofertă s-ar putea
să mergi in pierdere sau in cel mai bun caz să rămai cu aproape nimic, in timp
ce profiturile tale intră in buzunarul proprietarului spatiului. Cand alegi
locatia mai este un aspect la care trebuie să fii atent: concurenta. Mai ales
cand esti la inceput trebuie să fii atent să nu iti deschizi magazinul in vecinătatea
unui concurent puternic. Dacă ai găsit si spatiul mai departe succesul este
conditionat de managementul afacerii. Multi spun că a face comert nu este o
mare filozofie, dar in realitate dacă vrei să castigi bani trebuie să ai grijă
de foarte multe aspecte (ex: expunere, viteza de rotatie a stocurilor,
comportamentul fată de client, relatia cu furnizorii, managementul resursei
umane, managementul financiar si multe altele).
Magazin online
O altă
optiune pentru oricine se gandeste la deschiderea unui magazin este comertul
online. In 2013 produsele vândute pe internet au ajuns la o valoare de cca. 600
de milioane de euro. Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown in
topul produselor achiziţionate de români de pe Internet se situeaza îmbrăcăminte/încălţaminte
(37,8%), electronice (37,4%), cosmetice/parfumuri (34%), electrocasnice
(30,9%), computere/componente computere (28,4%), cărţi/ziare/ reviste (22,3%),
jucării (14,4%), software/jocuri (12,8%).
Comertul
online incepe să ia amploare si in domeniul vanzării produselor alimentare. Tot
mai mulți români încep să apeleze la serviciile online pentru a-și cumpăra
alimente. Chiar dacă potrivit estimărilor, retailul online reprezintă sub 1%
din totalul vânzărilor de alimente din România, important este faptul că ponderea
românilor care cumpără alimente online a crescut de la 4,8% în 2011, la 7,2% in
2013
Cresterea
continuă a numarului de magazine online se explică prin avantajele multiple pe
care aceasta forma de comert le are:
- accesul
clientului la marfa indiferent de locatia acestuia
- produsele
sunt accesibile publicului 24 de ore/zi, 7 zile din 7
- costuri mai
mici de operare decat in cazul comertului clasic si implicit posibilitatea de a
vinde la preturi mai mici
-
transmiterea usoara a tuturor informatiilor legate de produs
- comoditate
crescuta pentru client.
Cei care
doresc să se apuce de o astfel de afacere trebui insă să stie ca nu este deloc
simplu sa ai succes cu un magazine online. Ca si in cazul magazinelor clasice
se pune problema vadului comercial, dar in acest caz nu mai este vorba de numărul
de potentiali clienti care trec pe strada pe care e amplasat magazinul ci de
vizibilitatea pe internet si in special pe Google. Ca să ai vanzari trebuie să
ai o pozitie bună in motoarele de căutare iar pentru asta trebuie sa ai
cunostinte de marketing online. Sursa de aprovizionare si preturile negociate
sunt si mai importante in cazul magazinelor online deoarece potentialii clienti
fac pe internet foarte usor comparatiile intre produsele oferite de site-uri cu
profil similar.
Concluzia: dacă
vrei să iti deschizi un magazin nu trebuie să te gandesti simplist la “ce merge
mai bine” ci să iti răspunzi la următoarele intrebari:
- Comert clasic
sau comert online ?
- “Ma pricep”
cu adevărat la produsele pe care vreau să le comercializez (cunosc brandurile,
diferentele intre produsele similare oferite de diferite firme, stiu cum
gandesc potentialii mei clienti) ?
- Am o sursă
bună de aprovizionare?
- Dacă optez
pentru un magazin clasic, am posibilitatea de a inchiria sau cumpăra un spatiu
potrivit (amplasament, dimensiune, pret)?
- Am
suficiente cunostinte in domeniul managementului pentru a imi conduce asa cum
trebuie afacerea?
Dacă credeti
că nu aveti răspunsurile corespunzătoare la fiecare din intrebările de mai sus
inscrieti-vă la un curs de instruire antreprenorială si deschideti-va magazinul
doar după ca stiti exact ce trebuie să faceti !
Succes !
V.T.