Mai toata
lumea este de parere ca daca ai o idee de afaceri buna ai toate sansele sa te
îmbogatesti. E absolut normal sa crezi asta deoarece pe canalele media apar
mereu stiri despre persoane care s-au îmbogatit aproape “peste noapte”, si când
spunem asta nu ne referim în niciun caz la unii dintre asa-zisii “oameni de
afaceri” români, ci la persoane care au câstigat muncind corect, fara sa faca
afaceri cu statul. Chiar si în România presa mai prezinta ocazional astfel de
exemple, iar pe plan mondial exista numeroase exemple de tineri milionari care
au reusit datorita ideilor si muncii lor.
Daca vom
analiza mai ales povestile de succes ale tinerilor, vom costata ca fie ca e
vorba de IT, de design, de comert online sau alte domenii de activitate, marea
majoritate care au facut avere pâna la 30 de ani au avut idei care ies din
sfera “ideilor clasice” fiind mai degraba idei inovative, sau daca nu inovative
cel putin idei deosebite. De aici si credinta ca o idee de afaceri deosebita te
poate conduce rapid la succes.
Totusi, întrebarea
care ar trebui sa ti-o pui este daca este suficient sa gasesti o idee de
afaceri deosebita. O idee de afaceri buna garanteaza succesul în afaceri ?
Asa cum
probabil banuiti ideea de afaceri sta la baza succesului, dar pâna acolo mai
sunt câtiva pasi, iar primul este sa te convingi ca ideea pe care o ai are
sanse sa intre în categoria “ideilor de afaceri bune”.
Validarea ideii de afaceri
Inainte de a
porni efectiv afacerea ar trebui sa verifici daca ideea ta de afaceri este cu
adevarat buna, iar pentru asta una din solutii ar fi sa gasesti un raspuns la
urmatoarele întrebari:
·
Este
ideea mea de afaceri deosebita?
·
Exista
afaceri similare cu cea la care ma gândesc?
·
Ce
aduce în plus pentru clienti afacerea pe care vreau sa o lansez?
·
Au
mai încercat si altii sa dezvolte afaceri similare cu cea gândita de mine?
·
Oportunitatea
de piata identificata de mine exista cu adevarat?
·
Am
resursele necesare (inclusiv cele financiare) pentru a demara afacerea?
·
Ce
parere au prietenii si rudele despre ideea mea de afaceri?
Daca
raspunsul pe care îl gasesti la fiecare dintre aceste întrebari este multumitor
poti spune ca ideea ta de afaceri este una fezabila si ca în principiu poti
trece la pasul urmator.
Planificare
Este o etapa
pe care aproape nimeni nu o parcurge cu placere. In timp ce a gasi idei si a le
dezvolta poate fi distractiv, sau daca nu distractiv cel putin provocator, a
planifica ceea ce trebuie sa faci nu mai are la fel de mult farmec.
Daca vrei sa
reusesti în afaceri nu este suficient sa îti faci un plan de actiune succint
doar în mintea ta, ci trebuie sa pui totul pe hârtie. Asta înseamna sa ”diseci”
ideea ta de afaceri, si sa stabilesti în detaliu care vor fi
produsele/serviciile pe care le vei livra, cine le va cumpara si care vor fi
cantitatile lunare pe care le vei livra, cu cine vei lucra, de ce autorizatii
ai nevoie, de ce materii prime ai nevoie, cât te costa, cât obtii din ceea ce
vinzi, de unde faci rost de bani si multe altele. Daca analizezi toate aceste
aspecte si apoi încerci sa le pui într-o ordine cronologica logica ai mai facut
un pas pentru reusita ta în afaceri.
Actiune
Pentru multi
acesta este pasul cel mai dificil, caci a trece la actiune, mai ales atunci
cand este vorba de un start-up, înseamna multa munca, o minte “limpede” si un
consum imens de energie. Trebuie sa faci fata unor provocari deosebite, caci în
practica nu e deloc simplu sa faci rost de banii necesari pentru a demara
afacerea, sa pui afacerea “pe roate” la costuri rezonabile, sa convingi
potentialii clienti sa cumpere de la tine si sa îti motivezi angajatii. Când
esti la început de drum nu îti permiti sa angajezi super-experti care sa faca
toate aceste lucruri, iar tu trebuie sa le faci pe toate … si uite asa ajungi
sa lucrezi 12 ore pe zi.
In concluzie,
retineti cei 3 pasi care sunt
obligatorii pentru ca ideile dvs. de afaceri sa se transforme în afaceri de
succes.
Idee – Planificare – Actiune
Ideea de afaceri este declansatorul afacerii. Multi spun ca nu s-au lansat în afaceri fiindca nu au gasit o idee care sa li se para deosebita, dar fara a trece la actiune, si fara a face pasul premergator actiunii, respectiv planificarea, ideile vor ramâne la stadiul de “idei frumoase”. Fiecare din cei 3 pasi este la fel de important.
Atunci când
vine vorba de validarea ideii de afaceri foarte multi nu vor sa o discute cu
altii de teama ca nu cumva cineva sa le-o fure. Dupa cum va puteti da seama cei
cu care discutati pentru a culege un feed-back referitor la ideea dvs. trebuie
sa parcurga toti acesti pasi pentru a demara o afacere bazata pe ideea dvs. In
practica asa ceva se întâmpla extrem de rar. Riscul este infim, dar daca totusi
va este frica de asa ceva, prezentati ideea dvs. doar rudelor apropiate si
acelora care nu au abilitatile si resursele necesare pentru a porni o afacere
de genul celei propuse de dvs.
Mult succes !
.
In afaceri motivatia este principalul factor care duce la succes.
RăspundețiȘtergere