Pagini

luni, 9 ianuarie 2017

Recomandari pentru cei ce vor sa deschida un fast food

Desi atât în presa cât si în mediul online se vorbeste tot mai des de mâncarea sanatoasa iar restaurantele de tip fast-food sunt date ca si exemple negative, cu totii observam ca astfel de afaceri merg din ce în ce mai bine. Este foarte adevarat ca mai nou au aparut si asa zisele “fast-food-uri sanatoase” care au atras noi segmente de clientela, dar acestea nu au redus numarul clientilor fast-food-urilor clasice, si în ultima vreme marea majoritate a afacerilor de acest gen aduc profituri bunicele.
Si cum odata cu terminarea crizei a reînceput constructia de centre comerciale, iar ca urmare a cresterii salariilor lumea cheltuie tot mai mult, una din afacerile la care v-ati putea gândi este un fast-food. Este genul de afacere mica, care în principiu poate fi demarata cu investitii relativ mici, si care poate aduce profituri bunicele, mai ales daca este amplasata într-o locatie buna.

Cu totii stim ca atât în comert cât si în domeniul serviciilor de alimentatie publica locatia este extrem de importanta. În domeniul alimentatiei publice exista si exceptii, caci probabil ati întalnit si dvs. restaurante construite în zone izolate, uneori chiar în varf de munte, care au un mare succes, si care ne-ar putea conduce la ideea ca locatia nu e importanta. Totusi, în general povestile de succes de acest gen sunt mai degraba exceptii de la regula.
În schimb, în cazul fast–food-urilor, probabil cu exceptia restaurantelor McDonald’s, pentru ca afacerea sa mearga bine este important ca localul sa fie amplasat într-un vad comercial bun.

Locatii pentru amplasarea unui fast-food

• Malluri si centre comerciale
Aproape orice fast-food amplasat într-un mall este profitabil. Se stie însa ca romanii sunt pasionati de McDonlad’s si un KFC, asa ca în mod natural se naste întrebarea daca un fast-food are sanse de supravietuire într-un mall în care existe si unitati ale celor 2 companii anterior mentionate. Evidenta ca DA, si este suficient sa intrati într-un mall pentru a va convinge.
• Mari bulevarde
Zonele cu trafic pietonal intens pot fi întodeauna un loc bun pentru amplasarea unui fast-food. Important este ca spatiul sa aiba o vizbilitate mare la strada si, daca este posibil sa se aleaga o zona care are în imediata apropiere si o parcare.
Daca în cazul restaurantelor, mai ales în marile orase întâlnim situatii în care zeci de restaurante sunt asezate unul lânga altul si care sunt mereu pline de clienti, în cazul fast-food-urilor, cu exceptia litoralului, este de evitat alegerea unei locatii în imediata vecintate a altui fast-food, caci obiceiurile de consum ale celor care prefera fast-food-urile sunt diferite de cele ale persoanelor care prefera restaurantele.
• Zonele din apropierea unitatilor de învatamânt
În cazul în care publicul tinta este format din elevi trebuie tinut cont de anumite aspect e legislative care reglementreaza alimentele puse la dispozitia elevilor. În cazul amplasarii in apropierea unor institutii de invatamânt superior nu exista restrictii similare, iar marele avantaj este ca exista potentiali clienti pâna dupa ora 18, iar vânzarile nu sunt concentrate doar pe parcursul pauzelor.
• Litoral si statiuni turistice
În principiu sunt zone excelente pentru amplasarea unor fast-food-uri, dar au si o mare problema: sezonalitatea vânzarilor.
Afacerile trebuie astfel gândite încât sa permita recuperarea investitiilor chiar daca sezonul nu este mai mare de 2-3 luni. În acest caz se poate spune ca locatia este si mai importanta, deoarece trebuie sa te asiguri ca în cele 2 luni de maxima activitate trebuie “sa fie coada la usa ta” de dimeneata pâna seara pentru a obtine niste profituri mari într-un timp scurt.

Organizarea activitatii
O locatie bine aleasa nu garanteaza succesul afacerii, caci mai exista si alte aspecte la care trebuie sa fiti extrem de atent. Desi piata potentiala pentru o astfel de afacere este mare nu trebuie uitat ca si concurenta este extrem de puternica, mai ales în orasele unde exista unitati ale companiilor McDonlad’s si KFC.
Pe o astfel de piata, pentru a supravietui alaturi “de cei mari” ar trebui sa acordati o deosebita atentie urmatoarelor aspecte:
- diferentierea produselor: nu încercati sa vindeti hamburgeri similari cu cei facuti de McDonlad’s, caci lumea va prefera produsul original. Incercati sa va orientati catre produse naturale, alimente exotice sau alte tipuri de mancare. Nu este simplu, dar nici imposibil, iar românii care au lansat “SaladBox” au demonstrat ca este posibil.
- imagine: trebuie sa investesti mult în design si promovare, caci mai nou imaginea este aproape la fel de importanta ca si calitatea produselor, mai ales pentru clientii care intra pentru prima data în contact cu tine.
- viteza de servire: multi antreprenori români scapa din vedere acest elementele cheie al afacerii. Daca analizati cu atentie ce se întâmpla într-un mall, unde fast-food-urile sunt unul lânga altul, veti vedea ca la McDonlad’s sau la KFC viteza cu care sunt serviti clientii este aproape dubla fata de cea de la alte fast-food-uri. Acest lucru se datoreaza organizarii muncii si modului în care sunt instruiti si monitorizati angajatii. Din pacate nu este simplu sa faci angajatii sa munceasca asa cum îti doresti chiar si atunci când tu nu esti prezent.
- calitatea produselor: asa cum s-a mai spus trebuie sa te diferentiezi fata de marile branduri, dar nu în detrimentul calitatii. Trebuie sa fii inventiv si sa oferi o mâncare care se poate prepara rapid, care nu este foarte asemanatoare cu ceea oferita de firmele consacrate, dar care este gustoasa. În plus, important e sa nu fie usor sleita. Din pacate la multe fast-food-uri românesti mâncarea care ajunge în farfuriile clientilor este aproape rece si plina de ulei !

Pentru cei care vor sa deschida un fast-food în 2017 apare o noua provocare. De la 1 ianuarie 2017 a intrat în vigoare Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific pentru cei ce desfasoara activitati în domeniul turismului si al alimentatiei publice. Practic se introduce un impozit forfetar care se calculeaza în functie de câteva variabile, cum ar fi suprafata, rangul localitatii sau sezonalitatea. Acest impozit forfetar va afecta puternic si fast-food-urile care nu sunt prea cautate de clienti si probabil va duce la închiderea unor afaceri. Pe de alta parte, tocmai închiderea unor astfel de afaceri poate crea oportunitati pentru cei care acum vor sa se lanseze într-o astfel de afacere, caci nu este exclus ca în prima parte a acestui an o serie de spatii din malluri sa devina disponibile.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu