Desi
atât în presa cât si în mediul online se vorbeste tot mai des de mâncarea
sanatoasa iar restaurantele de tip fast-food sunt date ca si exemple negative,
cu totii observam ca astfel de afaceri merg din ce în ce mai bine. Este foarte
adevarat ca mai nou au aparut si asa zisele “fast-food-uri sanatoase” care au
atras noi segmente de clientela, dar acestea nu au redus numarul clientilor
fast-food-urilor clasice, si în ultima vreme marea majoritate a afacerilor de
acest gen aduc profituri bunicele.
Si
cum odata cu terminarea crizei a reînceput constructia de centre comerciale,
iar ca urmare a cresterii salariilor lumea cheltuie tot mai mult, una din
afacerile la care v-ati putea gândi este un fast-food. Este genul de afacere
mica, care în principiu poate fi demarata cu investitii relativ mici, si care
poate aduce profituri bunicele, mai ales daca este amplasata într-o locatie
buna.
Cu
totii stim ca atât în comert cât si în domeniul serviciilor de alimentatie
publica locatia este extrem de importanta. În domeniul alimentatiei publice
exista si exceptii, caci probabil ati întalnit si dvs. restaurante
construite în zone izolate, uneori chiar în varf de munte, care au un mare
succes, si care ne-ar putea conduce la ideea ca locatia nu e importanta.
Totusi, în general povestile de succes de acest gen sunt mai degraba exceptii
de la regula.
În
schimb, în cazul fast–food-urilor, probabil cu exceptia restaurantelor
McDonald’s, pentru ca afacerea sa mearga bine este important ca localul sa fie
amplasat într-un vad comercial bun.
Locatii pentru
amplasarea unui fast-food
• Malluri
si centre comerciale
Aproape
orice fast-food amplasat într-un mall este profitabil. Se stie însa ca romanii
sunt pasionati de McDonlad’s si un KFC, asa ca în mod natural se naste
întrebarea daca un fast-food are sanse de supravietuire într-un mall în care
existe si unitati ale celor 2 companii anterior mentionate. Evidenta ca DA, si
este suficient sa intrati într-un mall pentru a va convinge.
• Mari
bulevarde
Zonele
cu trafic pietonal intens pot fi întodeauna un loc bun pentru amplasarea unui
fast-food. Important este ca spatiul sa aiba o vizbilitate mare la strada si,
daca este posibil sa se aleaga o zona care are în imediata apropiere si o
parcare.
Daca
în cazul restaurantelor, mai ales în marile orase întâlnim situatii în care
zeci de restaurante sunt asezate unul lânga altul si care sunt mereu pline de clienti,
în cazul fast-food-urilor, cu exceptia litoralului, este de evitat alegerea
unei locatii în imediata vecintate a altui fast-food, caci obiceiurile de
consum ale celor care prefera fast-food-urile sunt diferite de cele ale
persoanelor care prefera restaurantele.
• Zonele
din apropierea unitatilor de învatamânt
În
cazul în care publicul tinta este format din elevi trebuie tinut cont de
anumite aspect e legislative care reglementreaza alimentele puse la dispozitia
elevilor. În cazul amplasarii in apropierea unor institutii de invatamânt superior nu exista
restrictii similare, iar marele avantaj este ca exista potentiali clienti pâna
dupa ora 18, iar vânzarile nu sunt concentrate doar pe parcursul pauzelor.
• Litoral
si statiuni turistice
În
principiu sunt zone excelente pentru amplasarea unor fast-food-uri, dar au si o
mare problema: sezonalitatea vânzarilor.
Afacerile
trebuie astfel gândite încât sa permita recuperarea investitiilor chiar daca
sezonul nu este mai mare de 2-3 luni. În acest caz se poate spune ca locatia
este si mai importanta, deoarece trebuie sa te asiguri ca în cele 2 luni de
maxima activitate trebuie “sa fie coada la usa ta” de dimeneata pâna seara
pentru a obtine niste profituri mari într-un timp scurt.
Organizarea
activitatii
O
locatie bine aleasa nu garanteaza succesul afacerii, caci mai exista si alte aspecte
la care trebuie sa fiti extrem de atent. Desi piata potentiala pentru o astfel
de afacere este mare nu trebuie uitat ca si concurenta este extrem de
puternica, mai ales în orasele unde exista unitati ale companiilor McDonlad’s
si KFC.
Pe
o astfel de piata, pentru a supravietui alaturi “de cei mari” ar trebui sa
acordati o deosebita atentie urmatoarelor aspecte:
-
diferentierea
produselor: nu încercati sa vindeti hamburgeri similari cu cei facuti
de McDonlad’s, caci lumea va prefera produsul original. Incercati sa va
orientati catre produse naturale, alimente exotice sau alte tipuri de mancare.
Nu este simplu, dar nici imposibil, iar românii care au lansat “SaladBox” au
demonstrat ca este posibil.
-
imagine:
trebuie sa investesti mult în design si promovare, caci mai nou imaginea este
aproape la fel de importanta ca si calitatea produselor, mai ales pentru
clientii care intra pentru prima data în contact cu tine.
-
viteza
de servire: multi antreprenori români scapa din vedere acest elementele
cheie al afacerii. Daca analizati cu atentie ce se întâmpla într-un mall, unde
fast-food-urile sunt unul lânga altul, veti vedea ca la McDonlad’s sau la KFC
viteza cu care sunt serviti clientii este aproape dubla fata de cea de la alte
fast-food-uri. Acest lucru se datoreaza organizarii muncii si modului în care
sunt instruiti si monitorizati angajatii. Din pacate nu este simplu sa faci
angajatii sa munceasca asa cum îti doresti chiar si atunci când tu nu esti
prezent.
-
calitatea
produselor: asa cum s-a mai spus trebuie sa te diferentiezi fata de
marile branduri, dar nu în detrimentul calitatii. Trebuie sa fii inventiv si sa
oferi o mâncare care se poate prepara rapid, care nu este foarte asemanatoare
cu ceea oferita de firmele consacrate, dar care este gustoasa. În plus, important
e sa nu fie usor sleita. Din pacate la multe fast-food-uri românesti mâncarea
care ajunge în farfuriile clientilor este aproape rece si plina de ulei !
Pentru
cei care vor sa deschida un fast-food în 2017 apare o noua provocare. De la 1
ianuarie 2017 a intrat în vigoare Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific
pentru cei ce desfasoara activitati în domeniul turismului si al alimentatiei publice.
Practic se introduce un impozit forfetar care se calculeaza în functie de
câteva variabile, cum ar fi suprafata, rangul localitatii sau sezonalitatea.
Acest impozit forfetar va afecta puternic si fast-food-urile care nu sunt prea
cautate de clienti si probabil va duce la închiderea unor afaceri. Pe de alta
parte, tocmai închiderea unor astfel de afaceri poate crea oportunitati pentru
cei care acum vor sa se lanseze într-o astfel de afacere, caci nu este exclus
ca în prima parte a acestui an o serie de spatii din malluri sa devina
disponibile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu