marți, 28 ianuarie 2014

Ce magazin sa deschid ?

ce magazin sa deschid
Oare ce fel de magazin ar trebui să imi deschid ca să imi meargă bine ? Să imi deschid un magazin cu imbrăcăminte second-hand sau unul cu haine noi, un magazin alimentar sau un magazin cu materiale de constructii, dar un magazin online s.a.m.d ? Sunt intrebări pe care toti cei care au avut ca idee de afacere deschiderea unui mic magazin si le pun.
Bineinteles că la această intrebare nu există un singur răspuns. Dacă ne gandim la comert trebuie să stim că in ziua de azi clientul are acces la toate produsele pe care si le doreste. Dacă din intamplare in localitatea in care trăieste nu există un magazin care să ii ofere direct produsul pe care il vrea in mod sigur are alternativa de a comanda online produsul dorit. Cu alte cuvinte in orice domeniu ai incerca să deschizi un magazin trebuie să te gandesti că vei avea concurentă si ca succesul depinde de analiza pe care o faci inainte de a deschide magazinul si apoi de modul in care iti conduci afacerea.

Pentru a putea lua decizia corectă in privinta tipului de magazin pe care ar fi bine să il deschizi in primul rand ar trebui să intelegi foarte bine cum este structurat comertul en-detail la ora actuală in Romania.
Principalele surse din care romanii se aprovizionează cu marfurile dorite, fie că e vorba de hrană, imbracăminte, produse de infrumusetare si intretinere, electronice sau materiale de uz gospodăresc si general sunt:
  • supermarket-uri si hypermarket-uri
  • micile magazine specializate (inclusiv boutique-uri), magazinele de cartier, magazine satesti
  • piete si targuri
  • magazine online
  • automate
  • retele de tip MLM

Pentru cei interesati de deschiderea unui magazin cele mai atractive sunt:
  • micile magazine specializate (inclusiv boutique-uri) si magazinele de cartier (sau la tara)
  • magazinele online
Desi sunt cele mai profitabile, supermarket-urile si hypermarket-urile le tăiem de pe listă deoarece presupun investitii imense si in mod sigur nu sunt afaceri mici. La fel, vom tăia de pe lista de optiuni si pietele respectiv targurile, precum si MLM-ul deoarece in aceste cazuri nu vorbim de vanzarea prin intermediul unui magazin propriu-zis ci de comert ambulant (asta nu inseamnă că cei care fac comert ambulant nu obtin profituri). Desi este in crestere in ultimii ani, nu ne vom concentra nici asupra vanzării prin intermediul automatelor deoarece acest gen de comert se pretează la un număr foarte limitat de produse.

Magazin clasic
Chiar dacă marile retele comerciale au acaparat piata si au reusit să ii transforme pe multi romani in clienti fideli in continuare numeroase magazine mici obtin profituri rezonabile. In general centrele oraselor dar si anumite zone comerciale din marile cartiere sunt pline de magazine specializate, care de cele mai multe ori au o suprafata de 100-200 mp, care vand imbrăcăminte, incăltăminte, articole sportive, jucării, cosmetice, produse de feronerie, produse chimice, produse pentru animale de companie, electrice sau accesorii auto, decoratiuni si alte produse de uz general. Inafara de acestea atat in zonele central ale oraselor cat si in cartiere există micile magazine cu produse alimentare, care contrar asteptărilor merg binisor. Exceptand electrocasnicele, unde micile magazine fac din ce in ce mai greu fata bataliei preturilor, aproape orice tip de magazin “merge”.
Principala intrebare care trebuie să ti-o pui nu este “ce merge mai bine” ci pentru care din produsele enuntate mai sus am o sursă mai bună de aprovizionare si cunosc foarte bine ce isi doresc clientii. Dacă cunosti cu adevărat care sunt cerintele clientilor pentru un anumit tip de produse si ai un furnizor care in mod garantat iti livreaza produse de calitate pasul următor este să cauti o locatie potrivită. Uneori este cel mai greu pas deoarece trebui să găsesti un spatiu comercial cu o suprafată potrivită profilului tau, intr-un vad comercial bun si la un pret rezonabil. Frecvente sunt situatiile in care găsesti spatiul pe care ti-l doresti, dar pentru care se cere o chirie imensă. Dacă accepti o astfel de ofertă s-ar putea să mergi in pierdere sau in cel mai bun caz să rămai cu aproape nimic, in timp ce profiturile tale intră in buzunarul proprietarului spatiului. Cand alegi locatia mai este un aspect la care trebuie să fii atent: concurenta. Mai ales cand esti la inceput trebuie să fii atent să nu iti deschizi magazinul in vecinătatea unui concurent puternic. Dacă ai găsit si spatiul mai departe succesul este conditionat de managementul afacerii. Multi spun că a face comert nu este o mare filozofie, dar in realitate dacă vrei să castigi bani trebuie să ai grijă de foarte multe aspecte (ex: expunere, viteza de rotatie a stocurilor, comportamentul fată de client, relatia cu furnizorii, managementul resursei umane, managementul financiar si multe altele).

Magazin online
O altă optiune pentru oricine se gandeste la deschiderea unui magazin este comertul online. In 2013 produsele vândute pe internet au ajuns la o valoare de cca. 600 de milioane de euro. Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown in topul produselor achiziţionate de români de pe Internet se situeaza îmbrăcăminte/încălţaminte (37,8%), electronice (37,4%), cosmetice/parfumuri (34%), electrocasnice (30,9%), computere/componente computere (28,4%), cărţi/ziare/ reviste (22,3%), jucării (14,4%), software/jocuri (12,8%).
Comertul online incepe să ia amploare si in domeniul vanzării produselor alimentare. Tot mai mulți români încep să apeleze la serviciile online pentru a-și cumpăra alimente. Chiar dacă potrivit estimărilor, retailul online reprezintă sub 1% din totalul vânzărilor de alimente din România, important este faptul că ponderea românilor care cumpără alimente online a crescut de la 4,8% în 2011, la 7,2% in 2013
Cresterea continuă a numarului de magazine online se explică prin avantajele multiple pe care aceasta forma de comert le are:
- accesul clientului la marfa indiferent de locatia acestuia
- produsele sunt accesibile publicului 24 de ore/zi, 7 zile din 7 
- costuri mai mici de operare decat in cazul comertului clasic si implicit posibilitatea de a vinde la preturi mai mici
- transmiterea usoara a tuturor informatiilor legate de produs
- comoditate crescuta pentru client.
Cei care doresc să se apuce de o astfel de afacere trebui insă să stie ca nu este deloc simplu sa ai succes cu un magazine online. Ca si in cazul magazinelor clasice se pune problema vadului comercial, dar in acest caz nu mai este vorba de numărul de potentiali clienti care trec pe strada pe care e amplasat magazinul ci de vizibilitatea pe internet si in special pe Google. Ca să ai vanzari trebuie să ai o pozitie bună in motoarele de căutare iar pentru asta trebuie sa ai cunostinte de marketing online. Sursa de aprovizionare si preturile negociate sunt si mai importante in cazul magazinelor online deoarece potentialii clienti fac pe internet foarte usor comparatiile intre produsele oferite de site-uri cu profil similar.

Concluzia: dacă vrei să iti deschizi un magazin nu trebuie să te gandesti simplist la “ce merge mai bine” ci să iti răspunzi la următoarele intrebari:
- Comert clasic sau comert online ?
- “Ma pricep” cu adevărat la produsele pe care vreau să le comercializez (cunosc brandurile, diferentele intre produsele similare oferite de diferite firme, stiu cum gandesc potentialii mei clienti) ?
- Am o sursă bună de aprovizionare?
- Dacă optez pentru un magazin clasic, am posibilitatea de a inchiria sau cumpăra un spatiu potrivit (amplasament, dimensiune, pret)?
- Am suficiente cunostinte in domeniul managementului pentru a imi conduce asa cum trebuie afacerea?

Dacă credeti că nu aveti răspunsurile corespunzătoare la fiecare din intrebările de mai sus inscrieti-vă la un curs de instruire antreprenorială si deschideti-va magazinul doar după ca stiti exact ce trebuie să faceti !

Succes !


V.T.

Un comentariu:

  1. Buna.sunt antonio din tg mures si de ceva timp ma tot gandesc sa imi deschid a mica afacere cu vanzarea de legume-fructe.ce sfaturi si ce idei imi puteti da.multumesc

    RăspundețiȘtergere