Se spune că
oamenii de afaceri care au câstigat multi bani sunt cei care au reusit să
speculeze oportunitătile de afaceri ce le-au iesit in cale. Cei care se gândesc
să demareze o afacere stiu foarte bine acest lucru si incearcă să identifice la
rândul lor diverse oportunităti de afaceri, dar constată destul de des că cele
mai multe oportunităti de afaceri sunt “false oportunităti”.
Ce reprezintă o oportunitate de
afaceri?
Pentru un om
de afaceri precum si pentru un viitor antreprenor, oportunitatea este o ocazie,
o situatie, sau un context în care, punând in aplicare o idee legată de
situatia respectivă se pot realiza beneficii materiale. O oportunitate de
afaceri se referă in primul rând la crearea valorii si mai putin la optimizarea
afacerilor (ex: reducerea costurilor)
Se spune că
punctul de plecare in orice afacere de succes il reprezintă o idee de afaceri
foarte bună, dar de fapt ideile de afaceri de succes sunt niste
planuri de realizare a unor activităti care rezolvă anumite probleme ale
momentului, sau altfel spus idei care speculează anumite anumite oportunităti
de afaceri. O idee de afaceri, oricat de bună ar părea nu va produce
profit dacă in momentul respectiv nu există si oportunitatea de piată.
Valorificarea
unei oportunităti de afaceri se produce doar atunci când un antreprenor
sesizează situatia de moment si actionează pentru a se ajunge intr-o altă
situatie. Oportunitatea de afaceri nu are nicio relevantă până nu apare si
antreprenorul sau managerul care să actioneze pentru a se trece dintr-o
situatie / stare in alta mai bună. Foarte important este ca acesta să actioneze
la momentul oportunt, căci piata este in continuă schimbare iar amânarea poate
conduce la disparitia oportunitătii de afaceri.
Identificarea oportunitătilor de afaceri
Dacă dorim să
demaram o afacere si vom incerca să căutam diverse oportunităti de afaceri
pentru a câstiga bani vom constata că nu este deloc simplu. Dacă ne gândim la
un magazin vom constata că mai există 10 magazine pe aceeasi stradă, dacă vrem
să deschidem un bar vom constata că mai există 20 in apropiere, dacă vrem să
facem o brutarie vom constata că deja există prea multe in oras s.a.m.d.. La
prima vedere in Romania de astăzi nu prea există multe oportunitati de afaceri
dar nu este asa. Desi nu pare, oportunitătile de afaceri ne inconjoară, insă
existenta lor trebuie constientizată. De exemplu, tara noastră are numerosi
specialisti in domeniul IT, care sunt mult mai ieftini decât specialistii din
celelte tări europene, ceea ce reprezintă de fapt o oportunitate de afaceri
deosebită, dar nu orcine e capabil să demareze o afacere in domeniul IT-ului.
De aceea oportunitatile de afaceri nu sunt aceleasi pentru toti.
In realitate
numărul de oportunităti de afaceri este mare, dar putini sunt aceia care “le văd”
si actionează pentru a le valorifica. In cazul in care nu vedeti in jurul dvs.
aceste oportunităti trebuie să stiti că in general oportunitătile de afaceri
sunt legate de:
- identificarea
noilor tipuri sau clase de beneficiari;
- identificarea
unor necesităti nesatisfăcute ale clientilor;
- aparitia
unor metotde sau mijloace noi de satisfacere a nevoilor si dorintelor
consumatorilor.
In general
identificarea oportunitatilor de afaceri se bazează pe analize, studii, si în
unele cazuri pe fler. In cazul micilor afaceri identificarea unor oportunitati
de afaceri are de cele mai multe ori la bază flerul.
Exploatarea oportunitătilor de afaceri
Poti fi omul
care vede mereu oportunităti de afaceri dar nimic nu se va intâmpla dacă nu
actionezi. Poate ai sansa să identifici o anumită nisă de piată neexploatată,
dar nu vei câstiga bani dacă nu esti capabil să livrezi produsele potrivite pentru
nisa respectivă. Asta ar putea insemna să iti faci o sectie de productie care
realizează produse pentru clientii identificati sau să importi produse pentru a
vinde pe piata respectivă. In cazul in care oricare din variantele enumerate
presupune investitii de sute de mii de Euro iar tu nu poti mobiliza acesti bani
oportunitatea de afaceri va rămane neexploatată.
Pentru a
putea exploata o oportunitate de afaceri e necesară o compatibilitate intre
oportunitatea de afaceri existentă si capabilitatile antreprenorului si ale
echipei sale de a actiona. E necesară atât existenta resurselor financiare cât
si a abilitatilor manageriale si tehnice.
Punctul de
plecare în demararea unei afaceri trebuie sa fie în identificarea unor
oportunitati de afaceri. Cu cât antreprenorul are o experientă mai mare si
abilitati mai dezvoltate cu atât identificarea unor oportunitati de afaceri
este mai usoară.
În concluzie, pentru a porni o afacere sau pentru
a dezvolta o afacere existentă identificati câteva oportunitati de afaceri si
evaluati cu mare atentie sansele de reusită. Incercati să vă convingeti dacă
prin ceea ce vreti să faceti răspundeti unor nevoi reale ale pietei si dacă
aveti capacitatea de a face ceea ce este necesar pentru ca lucrurile să meargă
bine. Dacă faceti corect analiza si sunteti capabil să va puneti in practică
ideile la final veti avea o afacere de succes.
Mult succes !
Si ce facem in momentul in care in toata tara merge o idee noua dar in orasul in care dorim noi sa deschidem nu va merge?
RăspundețiȘtergereDe exemplu in orasul Constanta, oras atipic dpdv al afacerilor, ce verificari putem sa facem inainte de a deschide o noua afacere?
Oportunitati de afaceri sunt variate. Zilele vorbeam cu un consultant pt obtinerea de fonduri europene de programul tanarul fermier unde se poate obtine usor 40k-50k euro pt inceperea unei afaceri in domeniul agricol. Foarte putini care isi doresc o afacere in acest domeniu.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant articolul.
RăspundețiȘtergere